Monday, April 30, 2012

pelangi semenyih 2: as at 29 April 2012

semalam kami bergerak ke semenyih nak tengok perkembangan rumah. ada dapat surat dr MKH yang tinggal jalan raya je belum diturap.

jumpa guard dia kata 'boleh bawak masuk kereta, jalan je selagi boleh jalan...' ..hehe ape lagi, redah jela jalan berbatu tu.

memang excited tengok rumah dah siap. tapi dalam masa yang sama rasa stress jugak pikir camne nak gi keje nun di kl sana. hubby plak kt damansara. toll, minyak memang konpem naik..jem lagi....adoiii.


ada amik beberapa keping gambo, let's cekidot..








susu part 2: susu halib's dan susu ilham

kali ni bonda nak berkongsi tentang susu ilham dan susu halib's. pastinya ramai yang tidak mengetahui kewujudan susu susu ini dipasaran.



sebelum ni bonda dah cuba bermacam jenis susu utk hariz. tp bonda tengok tiada perubahan. selsema, muntah setiap malam, wheezing... sebelum ni memang penah tau pasal susu ilham dr kawan, tapi berat je hati nak cuba. tp minggu lepas, bonda tergerak nak beli. bonda tau hanya mydin je jual susu ni selain order secara online. dan alhamdulillah dalam seminggu ni memang nampak perubahan pada hariz. muntah hanya 2x dalam seminggu berbanding 7-9x. selera makan pun makin bertambah. selsema pun dah takda. buang air seperti biasa. tapi satu benda yang bonda perasan dia dah lebih banyak bercakap dan perangai hariz dah berubah jd lebih baik. dah kurang memberontak dan lebih dengar kata...syukur sesangat.

tapi harga susu ilham ni agak mahal jugakla. bonda terasa la sebab hariz memang dah tak bf lagi. 650gm dah rm48.90. sebulan mau mau 8 kotak. lebih kurang rm400 hanya untuk susu...adoiii... jadi bonda kena cari susu alternatif di waktu siang, sebab plan bagi hariz susu ilham malam je, tu yang terjumpa susu halib's, 500gm rm25.00. okla tu...

susu halib's ni bezanya dengan susu ilham ialah dia takda terapi al-Quran dan campuran badam. ada kismis dengan kurma sama mcm ilham. dan dia ada seewed calcium dengan L-lysine. namun yang penting kedua dua susu ni dihasilkan secara islamik, dimulakan dengan bacaan ayat al-Quran dan diproses oleh orang islam yang dalam keadaan wuduk.dan ibu ibu dinasihatkan berselawat semasa penyediaan susu untuk anak anak. dari testi yang bonda baca, susu ni bagus untuk anak anak yang ada masalah asthma, sawan, degil, mengaruk di waktu malam. mungkin sebab kandungan yang ada dalam susu susu tersebut.

apepun sebagai ibu, semua ada hak mencari yang terbaik untuk anak masing masing. dan Alhamdulillah bonda dah jumpa susu yang sesuai untuk hariz...

p/s: utk senarai pengedar boleh refer kt belah kanan blog bonda. sentiasa dikemaskini.

sekarang bonda dah x amik ilham. beli halib je. sebab tgk sama je izz minum ilham ke halib ke.. hehe